Nytt år – nye bøker

27.04.2015 10:02

Følger man årshjulet med bokutgivelser hver høst, er gjerne våren den hardeste skrivetida for en forfatter. Har man gitt ut fjorten bøker, vet man dessuten at skriveprosessen bak hver enkelt er forskjellig.

Ronny Trælviks bøker har vært ganske så ulike. Å reise rundt til skoler og barnehager og samle inn stoff til Nordnorske gullkorn fra barnemunn var vidt forskjellig fra å skrive biografien Samfunnsbyggeren Ole-Arvid Nergård. Lyrikkboken Den finaste tida hadde en helt annen tilnærming enn den satiriske Nord og Sør.

– Det er alltid artig å få tilbakemeldinger fra folk som har lest noen av bøkene. Kanskje har de sett en av forfedrene sine i Senjafolk, eller lest noe om heimbygda si i Senjaboka.

– Personlig minnes jeg nok Senjafisket aller best. Da reiste jeg rundt på Senja, fra fiskevær til fiskevær, pratet med fiskere, fiskekjøpere og andre bygdefolk. Det føltes nesten som Asbjørnsen og Moe! Bare at dette handlet ikke om eventyr, men historier fra virkeligheten. Og det ble mange interessante og gripende opplevelser. Det var en fin tid, ikke minst fordi jeg ikke ante hva jeg gikk til.

Men den største omstillingen var nok å gå fra lyrikk og dokumentar til prosa med krimromanen Hjemgjeld i 2013. Mye av det Trælvik har skrevet, har handlet om Norges nest største øy.

– Senja har lag på lag med atmosfære, noe vi kanskje ikke tenker over til daglig. Men det mest kriminelle er sannsynligvis at det ikke hadde blitt skrevet en kriminalroman fra Senja før da!

Og det er heller ikke sikker at leserne har hørt fra William i Hjemgjeld for siste gang. Akkurat nå er det andre utgivelser på Bok i Nord som venter til høsten.

– Jo, jeg håper det kan komme en oppfølger til Hjemgjeld. Historien har jeg allerede i hodet. Men i første omgang blir det noe annet, ler Trælvik. 

—————

Tilbake