Gullkorn med ung illustratør

23.03.2015 13:02

Med Gullkorn fra ungan debuterer samtidig en ung illustratør.

Gullkorn fra ungan er Trælviks andre samling med barnesitater, og til denne utgaven har han fått med seg en ung tegner, både til forside og illustrasjoner. Linnea Bjørnslett Ludviksen er ti år gammel og går i femte klasse på Finnsnes barneskole. Det var unektelig en spesiell følelse å åpne en helt ny bok — med sine egne bilder.

— Jeg synes bildene ble penere i boka enn de var på papiret da jeg tegnet dem, smiler Linnea.

Tilfeldighetene ville det slik at Linnea går i samme klasse som sønnen til Trælvik. På en foreldrestyrt dag på skolen for et par år siden, hvor Trælvik meldte seg som lærervikar, fikk han se henne tegne.

— Jeg ble helt imponert. Den gang var hun bare åtte år, men allerede et fantastisk talent. Det beste er at hun simpelthen elsker å tegne og gjør det hele tiden. Jeg spurte foreldrene, som igjen spurte henne, alle tre sa ja, og dermed var vi i gang. Det har vært utrolig givende. Hun er så kreativ og grei, forteller forfatteren selv.

Linnea fikk lese litt i manus, se noen av replikkene — og egentlig tegne ganske fritt til boka.

— Jeg hadde mest lyst å tegne til teksten. Egentlig liker jeg mest å tegne dyr og ting. Det er ikke alltid jeg blir så fornøyd med menneskene som jeg tegner, ler hun. 

 

—————

Tilbake